Mest til underviseren

Små trin

Når det er svært at få øje på progression i elevens læring, kan det være en fordel for både lærer og elev at tænke i små trin.

Sæt et mål og det må ikke være for stort.
Målet kan fx være: Ib skal være i stand til selv at gå i gang med at læse den tekst, jeg har sendt til ham.

Tænk: Hvor er vi i dag og hvilke trin er der frem til målet. Lav en trappe med trin for arbejdet og lad Ib deltage i at fremstillingen, så han kan bidrage til planlægningen og føle et ejerskab.
Altså: I skal gennemtænke, hvilke trin der skal tages for at nå målet.

Skriv de små trin ind på trappen.

Brug trappen som kompas, samtaleark og tjekliste for arbejdet.
Nu er du her? Se, du kan faktisk allerede de her 2 ting.
Det næste trin er …

På denne måde får I fokus på fremskridt, og læreren (og måske eleven) bliver opmærksom på, hvad der er særlig svært for eleven.

Hent kopiark som Google docs
Hent kopiark som Word


Forstå hvad eleven tænker

Vi gør vores bedste
Vi håber at gøre det rigtige
Vi oplever, at vi forstår eleven

Men det bedste er måske at forstå, at vi ikke forstår.
Jeg kan stærkt anbefale alle lærere at læse Jesper Sehesteds bog: Et liv som ordblind i folkeskolen.