Kursus materiale

Kursusmateriale


FGU Vejle

Slides

Filosofiske samtaler
Lærerens replikker
Billeder: Hvad er mest naturligt?
Billeder: Hvad vil du helst have med på en øde ø?

Værkstedsmodellen
Du finder “Værkstedsmodellen” her

Samtalekort
Ramme til samtalekort (tom) Word eller PDF
Samtalekort med mange forskellige (udvælg dem du kan bruge)
Spørgsmål  Svar

3 vigtige om …
Til eleven Word eller PDF
Til læreren PDF

3 korte videoer om …
Til eleven   PowerPoint
Til læreren PDF

Den japanske madpakke – Bento
Til eleven PDF

Skriv en instruktion
Til eleven Word

Refleksion
PowerPoint

 

Opsamling

Filosofiske samtaler
I kan finde jeres ideer til filosofiske samtaler her.

Vedr Adobe Acrobat Reader DC
Det ser ud til, at de har fjernet den dejlige optagefunktion i den nye udgave. Jeg har spurgt dem og venter på svar. Jeg sætter svaret ind her, når jeg hører fra dem. Husk optagefunktionen findes i PowerPoint.
Indsæt – Lyd – Optag lyd

Ideer til at overføre metoderne til
Social og sundhedsfag

Filosofiske samtaler (Anti-IRE)
Hvem vil du hjælpe først (4 eksempler fra ting der sker på legepladsen) eller (4 eksempler der sker i spisesituationen) (4 klokker der ringer samtidig på plejehjemmet).

Hvilken kompetence/færdighed synes du er vigtigst hos plejepersonale (4 kompetencer) (4 færdigheder)

Hvor vil du helst arbejde (4 arbejdspladser inden for fagområdet)

Husk sig Tak Ib  – i stedet for – ja det er rigtigt
Afslut med Tak for snakken, nu har vi fået noget at tænke over.

Dilemmaer
BULP har udgivet denne samling af etiske dilemmaer i pædagogisk praksis, jeg synes de er fine eksempler som man kan tilpasse elevgruppen på FGU. Se her
Eller tag udgangspunkt i de konflikter/oplevelser/dilemmaer som I har med hjem fra jeres besøg på institutioner.

Oplæg rundt om bordet
Her er det en fordel at tage et emne som har nogle ”trin” i sig.

  • Hvordan hjælper og støtter man en svagt gående
  • Hvordan kører man med en person der sidder i kørestol
  • Hvordan møder man en dement
  • Hvordan løser man en konflikt mellem børn hvis de …
  • Hvordan fører jeg en samtale med forældre, når de henter deres barn
  • Hvordan tilrettelægger vi ”denne aktivitet” – hvilke steps er der i tilrettelæggelsen.

Gør som vi gjorde, hvor deltageren gentager sig selv først og skift efter et par runder til: Alle elever rykker et trin til venstre og gentager nu naboens ”replik”. (denne metode er velegnet, hvis der er store hukommelsesudfordringer/koncentrationsudfordringer).
eller: Byg trinene op sammen med eleverne og når i har talt jer frem til 1. step skal første elev samle det I er kommet frem til i “en sætning”.
Den første elev siger:  Først …     Herefter taler i jer frem til næste step.
Næste elev gentager Først …  og sætter en sætning mere på: Derefter … (Så taler i jer frem til 3. step)
3. Elev gentager de 2 første og sætter en tredje sætning på.
osv.

Det liggende whiteboard (fokus på fagord)
Fx Bleskift – hvad skal man bruge og hvad hedder de forskellige dele. Læg de fysiske genstande (evt billeder af dem) på whiteboardet. Under samtale med eleverne skriver I/du fagordene for genstandene på boardet. Vend tilbage senere og gentag ordene sammen med eleverne.
Tag evt. et foto som I kan bruge til portfolien.

Billedkort
Fx billeder af hjælpemidler i plejesektoren
Hvad hedder de, Hvad kan de afhjælpe, Hvordan gør man, Hvad skal man passe på med.

Spørgsmål og svarkort ( med påbegyndte sætninger)
(Velegnet når eleverne er meget tavse. Udvælg i første omgang et svarkort til hver elev, som du synes er passende i forhold til det du spørger om).
Kan fx bruges sammen med dilemmaer, eller filosofiske samtaler.

3 vigtige om:
Eleven fremstiller små tekster med 3 afsnit. Det overordnede emne kunne fx være:
3 vigtige om: Håndvask
3 vigtige om: Arbejdstøj
3 vigtige om: Konfliktløsning: Da Ib huggede Elses bold
3 vigtige om: Gå-tur med borgeren
3 vigtige om: Evaluering af aktiviteten: Sangleg
3 vigtige om: At møde borgeren/kontakt/hilse

3 korte film om
Når det ikke er muligt at filme på institutionen, kan man i stedet lade eleverne lave film om oplevelserne, hvor de selv agerer personerne og rekonstruerer situationerne. Hvis eleverne ikke selv vil deltage i filmen – kan man lave dukkespil eller lign.

Fremstil en instruktion (fremgangsmåde)
Eleven fremstiller en opskrift til hvordan man hjælper/støtter børnehavebørn i at tage overtøj på.
Eleven fremstiller en opskrift til hvordan man gennemfører en leg/aktivitet
Eleven fremstiller en opskrift til: Sådan lægger man en forbinding

Bento – Den japanske madkasse
Fx kan temaet være:
Tandbørstning
Min arbejdspåklædning
En sund frokost
Og tag gerne udgangspunkt i en tekst/film hvor eleven får sin viden fra, bentoen bliver så en slags referat af det de har lært.
(remediering)

PowerPoint som tekstbehandling
Brug PowerPoint fordi det er forberedt til at indsætte film, billeder og tekst. Og så har programmet den fantastiske lydoptager.

At vise processen tydeligt (trappen – eller som her: Process-pile)
Vi skal i gang med et nyt emne: Tavshedspligt
og vi skal arbejde med emnet på 5 forskellige måder

Her gengiver jeg hvad der står på de utydelige pile

  • Hvad betyder ordet (Mindmap på tavlen)
  • Hvad er personoplysninger? Vi skal se 3 små film med 3 cases
  • Hvem må jeg sige det til og hvem skal jeg sige det til
    (3 dilemmaer)
  • Et kig på staffeloven
  • Fremstil en film som viser en situation, hvor det er vigtigt at huske tavshedspligt (Parvis)

 

 


 

DMO

Slides

Til lærerne på DMO – hvis I har lyst til at være med til at afprøve Alvis skal I skrive en mail til mig.  (Husk, jeg regner med det vil være klar hen i september)kontakt@margitgade.dk

Tanker mens du læser
Hent kopiark her


Mine artikler om matematikvanskeligheder

Artikel om matematikvanskeligheder

Matematik: Fif til undervisningen

Matematik: Læse og skriveteknologier


CoC Playful Minds

Du kan finde masser af inspiration hos CoC Playful Minds (Billund Kommune og Lego Fonden), som arbejder med en legende tilgang til læring og livet.
Mine favoritter er:
Filosofiske dialoger om FN’s Verdensmål – online og gratis
og deres udgivelser om tænkepauser. Fx Fisk og hindbærsnitter. Du finder dem her nederst på siden (Scroll helt ned)
Desuden vil jeg fremhæve deres metode-side som du finder her.


Til arbejdet med  læsbare tekster

Link til Adobe Reader DC

Teksteksempel med OCR

Teksteksempel uden OCR


Diverse

Sådan downloader du zip-fil til Chromebook

Sådan vedhæfter du AppWriter til Google Chrome